Sunday, August 23, 2009

...Diet untuk kesihatan kulit...

Selain daripada menggunakan produk perawatan kulit, faktor pemakanan juga memainkan peranan yang penting bagi memastikan kulit sentiasa sihat dan segar. Kulit wajah adalah cermin kepada pengambilan nutrisi anda. Pilihan makanan yang tepat boleh membuatkan anda kelihatan lebih cantik dan menarik.

* Diet agar kulit halus
Makanlah buah-buahan dan sayuran yang berwarna oren, merah atau hijau tua, seperti labu, lobak merah, sawi, tomato dan bayam setiap hari. Produk makanan yang berwarna ini diketahui mengandungi zat beta karotena, sejenis antioksidan yang dapat menghalang aktiviti sel radikal bebas yang merupakan penyebab kulit berkedut. Selain itu, beta karotena juga boleh merangsang DNA yang bertugas menghasilkan sel-sel kulit baru dan ini akan membuat kulit kelihatan lebih halus dan segar.

* Diet untuk memelihara keanjalan dan mencerahkan kulit

Pelbagai jenis oren, strawberi, lada benggala, serta brokoli adalah jenis buah-buahan dan sayuran yang memiliki kandungan vitamin C sangat tinggi. Di dalam tubuh, vitamin C mampu mengaktifkan ‘fibroblast’, sel pembuat kolagen. Semakin bagus kualiti kolagen di dalam tubuh badan, kulit juga akan menjadi semakin cerah dan anjal. Jumlah buah-buahan dan sayuran yang mengandungi vitamin C boleh diambil sebanyak yang anda inginkan setiap hari.

* Diet mencegah kerosakan kulit
Pakar pemakanan menyarankan supaya mengambil coklat, biji bunga matahari, serta teh hijau untuk kulit yang sihat. Biji bunga matahari mengandungi vitamin E yang bukan sahaja boleh mengatasi reaksi radikal bebas, tetapi ia juga berfungsi melindungi kulit dari molekul-molekul perosak luaran yang berasal dari pencemaran udara.

Coklat dan teh hijau mengandung poliphenol yang mampu melancarkan aliran darah di kulit. Menurut pakar pemakanan, 1.5 auns coklat mengandungi 800 mg antioksidan. Jumlah ini hampir menyamai kadar antioksidan yang terdapat dalam secawan teh hitam. Namun jumlah ideal pengambilan antioksidan pada setiap hari agar kulit sihat adalah 10 gram sahaja. Jika anda ingin mengambil teh hijau, disarankan supaya hanya mengambilnya secawan setiap hari. Makan kuaci biji bunga matahari sebagai makanan ringan.

*********

No comments: