Friday, August 28, 2009

Sahabat, Kawan, Teman, Kenalan


Sahabat, kawan, teman mahupun kenalan.. ia adalah satu definasi yang sama. terlalu buntu untuk kita ungkapkan satu persatu kerana masing2 mempunyai definisi tersendiri.. hmmm, begitu juga aku!!! pernah tak kita terfikir yang selalunya setiap pertemuan yang pertama sudah boleh menampakkan keserasian? berkongsi segala kedukaan, tawa riang, dan segalanya seakan bahagia..

hari berganti hari, masing2 sudah mula berubah.. keegoan, perasaan pentingkan diri sendri, buruk sangka sudah mula menguasai diri.. dimanakah silapnya?? hidup dalam suatu kumpulan, bukan bererti kita berpuak, tapi kita saling memerlukan antara satu sama lain. tidak hanya berkongsi suka duka, tapi kita juga perlu berkongsi nasihat, kritikan yang membina dan sebagainya..

sebagai insan biasa, kadang kala kita lupa yang sahabat, kawan, teman mahupun kenalan adalah insan yang terbaik untuk memberi nasihat serta teguran walaupun kadang kala ada yang bersihap PHD.. itulah lumrah persahabatan.. dalam mengenali seseorang yang jujur pasti kita juga diberi peluang mengenali insan yang seakan plastik untuk menjadi sahabat, kawan, teman, mahupun kenalan yang kononnya adalah terbaik!! arggg!!! aku benci perasaan itu!!! walaupun ada yang nampak seperti kawan yang baik la konon, tapi masih ada sikap iri hati, hasad dengki, dan sebagainya.. ibarat gunting dalam lipatan!

tiada manusia yang dilahirkan sempurna, itulah janji yang termaktub sejak dari azali.. hidup dalam komuniti berkumpulan yang besar banyak dugaan dan cabaran yang terpaksa di hadapi.. kerana dalam kumpulan tu terlalu banyak sangat pandangan, perangai, mood dan pelbagai lagi.. samalah seperti sebuah perkahwinan, dimana ia ibarat percantuman 1001 perbezaan.. hurmm, kadang kala aku buntu, kerana persahabatan yang sepatutnya semakin indah kenapa kini makin tersisih?? segalanya menjadi tanda tanya! nak di tegur takut ia menyakitkan tapi... kalau diam seribu bahasa seolah-olah macam diri sendiri yang memendam rasa.. so any idea?

secara jujur bagi aku, sahabat, kawan, teman, mahupun kenalan, adalah sesuatu yang amat bermakna dan perlu dihargai, walaupun aku meletakkan setiap individu itu didalam kategori yang berbeza, bukan diskriminasi tapi itulah aku.. realitinya, tak semua individu dapat menjadi seorang sahabat, kawan, teman, mahupun kenalan..
Namun aku bersyukur, alhamdulillah tuhan berikan aku insan yang ada didalam setiap kategori kamus persahabatan hidup ku.. (^_^)

no matter what, friendship is last forever!!



**************


2 comments:

mIsSy NiTa said...

can i be ur fwens??
hihi.. soalan gedix.. :)

ucup_mad said...

betol,betol,betol..i agree with u nasz...friends are forever